login | registreer | winkelwagen: (0) items €0,00

Hoe bepaal je een online doelgroep en waar bevindt deze groep zich?

SEO blog: Hoe bepaal je een online doelgoep en waar bevindt deze groep zich?

“Weet wie je online doelgroep is, wat hun interesses zijn en waar ze zich begeven.”

Mario Gerssen – Bekendopinternet.nl

 
In veel gesprekken die ik heb bij bedrijven gaat het erom dat ze online meer willen verkopen of dat ze niet begrijpen waarom de bezoekersaantallen tegenvallen. Zo had ik laatst een gesprek met de eigenaar van een internationaal succesvol merk die tegen mij zei: ‘In Nederland daalt al jaren de offline retail omzet en stijgt de online retail omzet, maar bij mij is het net andersom. Hoe kan dat?

Een goede vraag waarvan het antwoord eenvoudig is, maar de uitvoering complexer. Ik antwoordde: ‘Offline ben jij aanwezig op plekken waar jouw doelgroep komt en online is dat niet het geval. Met andere woorden: Je bent online niet zichtbaar op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.’

In hoofdlijnen zijn de verschillen in het gedrag van online en offline consumenten niet erg afwijkend. Om er achter te komen wie je online doelgroep is, volgen hier een aantal tips die je kunnen helpen bij het definiëren van je online doelgroep.

Bestaand klantenbestand

Mocht je als retailer net in het online avontuur stappen, dan is het slim eerst je huidige klantenbestand te analyseren. Dit vormt vaak een goede basis om je online doelgroep te bepalen. Nu zijn er zeker wel verschillen aan te wijzen tussen online en offline klanten maar in grote lijnen helpt het je om jouw online doelgroep in kaart te brengen.

Fabrikanten en toeleveranciers

Als je producten inkoopt bij een fabrikant of toeleverancier kun je vragen of zij een “profielschets” hebben van hun einddoelgroep (jouw potentiele klanten). Goede partijen weten wie hun eindgebruikers zijn en zullen dit ook met je delen omdat dit jouw helpt succesvol te zijn bij het verkopen van hun producten.

Concurrenten

Een ander manier om er achter te komen waar je doelgroep zich bevindt is door te kijken naar je concurrentie. Het blijft wel een hele uitzoekerij om te kijken waar jouw concurrenten hun uitingen plaatsten, maar het is zeker de moeite waard om te doen. Om er achter te komen hoe sterk je concurrentie is kun je bij ons een gratis scan doen. Onze gratis website scan geeft niet alleen inzicht in de goede en verbeterpunten van je eigen website, maar ook in je positie ten opzichte van je belangrijkste online concurrenten.

Demografische kenmerken

Het indelen van je doelgroep op demografische kenmerken helpt je bij het kaderen van je doelgroep. Kenmerken waarop je een doelgroep kunt indelen zijn:

• Geslacht
• Leeftijd
• Woonplaats/regio
• Opleidingsniveau

Als je vervolgens verschillende doelgroepen hebt gedefinieerd kijk je naar het verwachte rendement per doelgroep. Voorbeeld: je verkoopt exclusieve trendy damestassen.De doelgroep, vrouw, 52 jaar, Heerlen, mbo levert naar verwachting een lager rendement op dan de doelgroep, vrouw, 34 jaar, Amsterdam, HBO/WO.

Wat is de levensstijl van je doelgroep?

Nu je de doelgroep en het rendement hebt bepaald, ga je kijken wat de levensstijl is van je doelgroep(en). Waar begeeft jouw doelgroep zich en in welke levensfase bevindt jouw doelgroep zich? Dit geeft je een beter beeld over waar de interesse ligt van jouw doelgroep en welke media ze gebruiken.

Het definiëren van je doelgroep helpt je niet alleen bij het analyseren waar jouw doelgroep zich begeeft, maar helpt je ook bij het schrijven van de juiste teksten die aansluiten op de behoeften en interesses van jouw doelgroep.

Succes !
Mario Gerssen

Laat een reactie achter